Zalecanym olejem silnikowym do klimatu chłodnego jest olej 5W oraz 10W. Olej 20W ma średnią lepkość i rekomendowany jest do klimatu umiarkowanego. Oleje 30W, 40 i 50 przeznaczone są do klimatu ciepłego czy też do długich podróży. Ogólnie powiedzieć można, że do silników benzynowych faworyzuje się używać oleju wielostopniowego SAE 10-40W. W dowolnym bądź też razie należy sprawić rodzaj olej silnikowy w podręczniku obsługi naszego samochodu, oraz odpowiedniej nie słuchać porad sąsiadów bądź osób, które mało się znają na rzeczy.
Dużo olejów zawiera dodatki, jakie opóźniają korozję, neutralizują kwasy, decentralizują sadzę i smołę, jakie wylatują przez pierścienie tłoku w kierunku skrzyni korbowej, i zmniejszają powstawanie piany. Wiele z tych zanieczyszczeń odparowuje się kiedy silnik się nagrzewa i wychodzą przez układ dodatniej wentylacji. Pozostałe zanieczyszczenia, pozostają zawieszone i nie zagradzają ani kanałów do olejów ani pierścieni tłoku, ani również hydraulicznego popychacza.
Eliminuje się je przy wymianie oleju i filtra oleju. Wymiana oleju silnikowego ma być uskuteczniona co 20 tysięcy kilometrów lub też raz na trzy czy też sześć miesięcy, w zależności od typu oleju jakiego użyjemy. Wymiana olej silnikowy musi być częstsza jeśli pojazd używa się do ciągnięcia przyczepy, na zakurzonych drogach oraz krótkich trasach – wtedy polecamy również czy istnieje alternatywa dla ecodriving. Częściej również wymienia się olej, kiedy silnik przemierza długie odległości na małej prędkości, jak na przykład taksówki, dostawy czy też w pojazdach zaparkowanych przez dłuższy czas.
Olej silnikowy sprawdza się gdy samochód stoi na płaskiej przestrzeni, silnik nie powinien być ciepły. Wypada przestrzegać prostych zasad. Odkręcamy zakrętkę w następnej kolejności wymieniamy filtr oleju. Przed założeniem innowacyjnego filtru, należy go nasmarować olejem. Następnie dopasowujemy filtr na jego miejsce. Kiedy obudowa dotknie podstawy, należy odczekać około 10 minut, aby cały olej ściekł oraz po raz kolejny nakładamy zakrętkę na miejsce. Wlewamy należytą ilość oleju oraz zamykamy zawleczkę napełniania. Następnie wystarczy zapalić silnik, aby upewnić się, że nie ma wycieków.